woensdag 29 september 2010

DCL#63

En dit is mijn bijdrage van deze week, en meteen ook een kerstkaartje voor in de doos.

maandag 27 september 2010

Macro Monday

En het is weer maandag, dus tijd voor een macro foto voor Macro Monday
Dit is het deze keer geworden. Een foto van holpijp, een soort riet dat in de tuin in een bak staat.

zondag 26 september 2010

Broeker Veiling









Gister zijn we naar de Broekr Veling in Broek op Langedijk geweest, en het was erg leuk om eens te zien. Natuurlijk zijn we ook met de rondvaart meegeweest. Het is een bijzonder gebied waar je door heen vaart, het rijk van de 1000 eilanden. Allemaal kleine akker eilandjes die nog steeds in gebruik zijn.
Wil je meer over de broeker veiling weten, klik dan hier


kaartjes



Nog twee kaartjes waar ik de sketch van de DCL uitdaging heb gebruikt

donderdag 23 september 2010

DCL#62

En dit is het deze week geworden. Ik vond het een hele leuke sketch en ben bezig met nog een paar kaartjes nav deze indeling. Erg leuk om restjes op te maken.

Bij dit kaartje heb ik papier van Cratepaper gebruikt

maandag 20 september 2010

Macro Monday


Dit is mijn bijdrage van deze week, de foto's zijn gemaakt in de vlindertuin van Artis. Voor meer foto's uit Artis moet je even iets naar beneden scrollen.
Voor meer macro foto's kun je hier kijken

zondag 19 september 2010

Artis























Vandaag ben ik met Koen naar Artis geweest. We wilden al een hele poos, maar om een dag te plannen dat we allebei konden viel nog niet mee.
Maar vandaag was het dan zover. Omdat er ook de Dam tot Dam was, moesten we wel met een omweg naar de dierentuin. Dus niet met de tram maar met de metro en dan een stukje lopen. En het was druk in Artis, veel drukker als dat we gedacht hadden, maar we zijn eerst naar achter gelopen en daarvandaar naar voren zodat we de meute een beetje konden ontlopen.
Ze zijn heel erg aan het verbouwen en dus niet alles was open en ook waren er dieren elders ondergebracht, maar er was natuurlijk nog meer dan genoeg te zien en te fotograferen.
Natuurlijk tussen de middag heerlijk geluncht, want dat hoort bij onze uitjes. Het weer hield zich redelijk, maar om een uur of 15.30 begon het te regenen en zijn we richting tram gegaan. Ook nu met een omweg omdat er een kapotte tram op het Rokin stond, dus weer uit de tram, stukje lopen en op een andere lijn. Natuurlijk mis je dan net de trein, maar gelukkig gaan er meer.
We hebben weer een een hele gezellige dag gehad, en we bedenken weldra wel weer een nieuw uitje.

zaterdag 18 september 2010

de Insulinde


met de Johan de Witt achter de Insulinde aan om de pers van boord te halen

De Prins Hendrik, de Tjerk Hiddes en de Johan de Witt



De Insulinde komt richting de museumsteiger




Helpen afmeren
En met het hijsen van de wimpel is het officiële gedeelte afgesloten


Gister is de Insulinde officieel in dienst gesteld bij het Reddingmuseum.
Het is een reddingsboot uit 1927 en jaren in gebruik geweest bij de NZHRM. Mij was gevraagd om er foto's van te maken, dus dat heb ik gedaan.

En ik kan het allemaal wel zelf beschrijven maar ik heb even wat geknipt en geplakt, en hier is het hele verhaal.

De Insulinde was een Nederlandse motorreddingboot van de Noord- en Zuid-Hollandsche Redding-Maatschappij (NZHRM), die tussen 1927 en 1965 dienst deed op het reddingstation te Oostmahorn. Het geld voor de bouw was bijeengebracht door de inwoners van Nederlands-Indië, dat ook wel "Insulinde" werd genoemd, vandaar de naam.

Het schip werd in de periode 1926-1927 gebouwd door de scheepswerf Gebroeders Niestern te Delfzijl, naar een ontwerp van Ernst Vossnack. Het beschikt over twee afzonderlijke motorcompartimenten en kan van binnenuit worden bestuurd.

Dit was de eerste grote zelfrichtende motorreddingboot van staal ter wereld. Als het schip kapseist, draait het zichzelf door middel van een kieptank weer rechtop. Het idee hiervoor kwam van Mees Toxopeus, die in 1927 de eerste schipper van de Insulinde werd. De overige bemanning bestond aanvankelijk uit drie inwoners van Anjum, die echter al snel werden vervangen. Stuurman was Jaap van der Meulen, die later schipper zou worden van het zusterschip Neeltje Jacoba.

De Insulinde maakte 341 tochten en heeft daarbij 332 mensen gered. Schipper Toxopeus haalde in 1935 met de Insulinde 12 opvarenden van het stoomschip Bramow. Hij kreeg hiervoor een onderscheiding. In 1950 werd hij als schipper opgevolgd door zijn broer Klaas Toxopeus. In 1965 werd de Insulinde vervangen door de Gebroeders Luden. De Insulinde is sinds 5 april 2005 eigendom van het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers en ligt in de museumhaven Willemsoord in Den Helder.In 2006 zijn vrijwilligers van het Reddingmuseum met de restauratie van de Insulinde begonnen, welke in 2010 voltooid zal zijn


oktober

Inmiddels is het 15 oktober, en wat heb ik de laatste weken gedaan. We zijn voor het Alkmaars ontzet met twee schepen naar Alkmaar geweest. ...