met de Johan de Witt achter de Insulinde aan om de pers van boord te halen
De Prins Hendrik, de Tjerk Hiddes en de Johan de Witt
De Insulinde komt richting de museumsteiger
De Insulinde komt richting de museumsteiger
Helpen afmeren
En met het hijsen van de wimpel is het officiƫle gedeelte afgesloten
Gister is de Insulinde officieel in dienst gesteld bij het Reddingmuseum.
Het is een reddingsboot uit 1927 en jaren in gebruik geweest bij de NZHRM. Mij was gevraagd om er foto's van te maken, dus dat heb ik gedaan.
En ik kan het allemaal wel zelf beschrijven maar ik heb even wat geknipt en geplakt, en hier is het hele verhaal.
De Insulinde was een Nederlandse motorreddingboot van de Noord- en Zuid-Hollandsche Redding-Maatschappij (NZHRM), die tussen 1927 en 1965 dienst deed op het reddingstation te Oostmahorn. Het geld voor de bouw was bijeengebracht door de inwoners van Nederlands-Indiƫ, dat ook wel "Insulinde" werd genoemd, vandaar de naam.
Het schip werd in de periode 1926-1927 gebouwd door de scheepswerf Gebroeders Niestern te Delfzijl, naar een ontwerp van Ernst Vossnack. Het beschikt over twee afzonderlijke motorcompartimenten en kan van binnenuit worden bestuurd.
Dit was de eerste grote zelfrichtende motorreddingboot van staal ter wereld. Als het schip kapseist, draait het zichzelf door middel van een kieptank weer rechtop. Het idee hiervoor kwam van Mees Toxopeus, die in 1927 de eerste schipper van de Insulinde werd. De overige bemanning bestond aanvankelijk uit drie inwoners van Anjum, die echter al snel werden vervangen. Stuurman was Jaap van der Meulen, die later schipper zou worden van het zusterschip Neeltje Jacoba.
De Insulinde maakte 341 tochten en heeft daarbij 332 mensen gered. Schipper Toxopeus haalde in 1935 met de Insulinde 12 opvarenden van het stoomschip Bramow. Hij kreeg hiervoor een onderscheiding. In 1950 werd hij als schipper opgevolgd door zijn broer Klaas Toxopeus. In 1965 werd de Insulinde vervangen door de Gebroeders Luden. De Insulinde is sinds 5 april 2005 eigendom van het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers en ligt in de museumhaven Willemsoord in Den Helder.In 2006 zijn vrijwilligers van het Reddingmuseum met de restauratie van de Insulinde begonnen, welke in 2010 voltooid zal zijn
En met het hijsen van de wimpel is het officiƫle gedeelte afgesloten
Gister is de Insulinde officieel in dienst gesteld bij het Reddingmuseum.
Het is een reddingsboot uit 1927 en jaren in gebruik geweest bij de NZHRM. Mij was gevraagd om er foto's van te maken, dus dat heb ik gedaan.
En ik kan het allemaal wel zelf beschrijven maar ik heb even wat geknipt en geplakt, en hier is het hele verhaal.
De Insulinde was een Nederlandse motorreddingboot van de Noord- en Zuid-Hollandsche Redding-Maatschappij (NZHRM), die tussen 1927 en 1965 dienst deed op het reddingstation te Oostmahorn. Het geld voor de bouw was bijeengebracht door de inwoners van Nederlands-Indiƫ, dat ook wel "Insulinde" werd genoemd, vandaar de naam.
Het schip werd in de periode 1926-1927 gebouwd door de scheepswerf Gebroeders Niestern te Delfzijl, naar een ontwerp van Ernst Vossnack. Het beschikt over twee afzonderlijke motorcompartimenten en kan van binnenuit worden bestuurd.
Dit was de eerste grote zelfrichtende motorreddingboot van staal ter wereld. Als het schip kapseist, draait het zichzelf door middel van een kieptank weer rechtop. Het idee hiervoor kwam van Mees Toxopeus, die in 1927 de eerste schipper van de Insulinde werd. De overige bemanning bestond aanvankelijk uit drie inwoners van Anjum, die echter al snel werden vervangen. Stuurman was Jaap van der Meulen, die later schipper zou worden van het zusterschip Neeltje Jacoba.
De Insulinde maakte 341 tochten en heeft daarbij 332 mensen gered. Schipper Toxopeus haalde in 1935 met de Insulinde 12 opvarenden van het stoomschip Bramow. Hij kreeg hiervoor een onderscheiding. In 1950 werd hij als schipper opgevolgd door zijn broer Klaas Toxopeus. In 1965 werd de Insulinde vervangen door de Gebroeders Luden. De Insulinde is sinds 5 april 2005 eigendom van het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers en ligt in de museumhaven Willemsoord in Den Helder.In 2006 zijn vrijwilligers van het Reddingmuseum met de restauratie van de Insulinde begonnen, welke in 2010 voltooid zal zijn
1 opmerking:
Wat een mooie foto's, Rieni! En wat leuk om al die wetenswaardigheden over de Insulinde te lezen.
Een reactie posten